siem reap

4 maart 2015 - Siem Reap, Cambodja

Siem Reap.

Van koh rong naar Sihanoukville met de slowboat zonder dat we enige verbinden hadden naar Siem Reap. Bij aankomst bleken alle bussen vol te zitten en zouden we minstens een nacht moeten blijven. Hier hadden Fiona en ik beide niet echt zin in, dus zochten we een alternatief. Na verschillende reisorganisaties te hebben bezocht, kwam ik op het idee om terug naar Phnom Phen te gaan. een half uur na dit idee zaten we al in de bus. Bij aankomst in Phnom Phen naar een reisorganisatie gegaan en een nachtbus naar Siem Reap geregeld. In totaal hadden we uiteindelijk dus een reistijd van zo'n 24 uur. HEERLIJK NATUURLIJK… ;)

Ook Siem Reap was heftig verwesterd. Hoge prijzen en een westerse uitstraling. We hadden dan ook niet echt plannen in Siem Reap. Het enige waar we voor kwamen wat Angkor What. Dit is het achtste wereldwonder. De hoofdreden waarom ik hier zo graag naartoe wou was voor Ta Phrom. Dit is de tempel waar tombraider is opgenomen.

Oke, het idee was daar. Nu nog zien hoe we daar komen. Er zijn natuurlijk ontzettend veel groepsreizen en tuktuk-drivers die je willen rondleiden. Laten wij nu eens lekker anders doen. We hebben een gammele fiets gehuurd en zijn de volgende dag vertrokken. 20 dallor voor een kaartje, wat we nog niet hadden. We namen blijkbaar een andere route dan andere personen doen en kwamen bij een checkpoint. Hier werden we stil gezet en hij vroeg ons om een kaartje. Ik wilde hem geld geven voor een kaartje, maar dit was niet mogelijk. Er was maar een plaats waar je kaartjes kon krijgen en deze was op dit moment 5 km van ons vandaan. We zagen een aardige man op een motorbike, die ons voor 2 dollar op en neer heeft gebracht. Tijd om te zien wat hier zo speciaal is.
ONTZETTEND JAMMER!!!! Heel veel renovaties. De tempels zijn niet meer wat ze ooit waren, wat ik natuurlijk wel verwacht had. De eerste 2 tempels waar we kwamen stonden vol met stijgers. Er was dus niets moois te zien hier. Ook de hoofd tempel Angkor Vat had stijgers precies op het mooiste punt van de tempel. Oke, ik moet dit uit mijn hoofd zetten en genieten.
Na het vervolgen van onze tour kwamen we bij verschillende mooie kleine en grote tempels. Alles was mogelijk. Religie is niet meer aan de orde. Je kunt op de tempels klimmen waar je maar wil. Ook dat vond ik een beetje vreemd. Religie is uiteindelijk toch de reden van het ontstaan van dit grote tempel gebied.
Onderweg wilden we wat gaan eten. Natuurlijk ontzettend duur hier. Ik vroeg de prijs en dit was 3 dollar voor rijst en 1 dollar voor softdrinks. Na een halve minuut hadden we beide rijst en cola voor in totaal 3 dollar. Afding skils haha :D:D

Na het eten kwamen we dan uiteindelijk aan bij mijn hoogte punt, Ta Phrom. Dit is een door wildernis 'verwoeste' tempel. Dit klinkt natuurlijk slecht, maar het is alles behalve slecht. Een prachtig stukje natuur gemixt met geschiedenis. De bomen die hier groeien gaan helemaal hun eigen weg en groeien dan ook om en door muren. Bekijk de foto's en je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb eigenlijk al te veel onzinnigs gezegd, want wat zegt mijn verhaal nu uiteindelijk. Foto's zeggen 20x meer dan wat ik nu net heb proberen te vertellen, dus ik stop nu ook. Geniet van de foto's.

Na dit avontuur heb ik trouwens Fiona gedag moeten zeg na 4 weken samen te reizen. Ik heb een super tijd gehad met haar en we zien elkaar weer in Vietnam, waar we het land samen gaan verkennen met een motor.

Cambodja totaal:

Op het begin ben ik al van Cambodja gaan houden. Dit was natuurlijk omdat het in een niet toeristisch gebied was met enorm veel natuur. Helaas werd ik later wat minder enthousiast. Niet over het land, maar over de hebberigheid van mensen. Alles krijgt een flink prijskaartje en hun eigen munteenheid word vrijwel genegeerd. Alles gaat hier in dollars.
Nu wil ik niet vertellen dat ik geen top tijd heb gehad, want die heb ik zeker gehad. Ik vind het alleen jammer dat mensen zo kunnen verschillen in hetzelfde land.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Truus Bongaerts:
    29 maart 2015
    Noud, dankjewel voor jou mooie reisverslagen wat een belevenis,groetjes Sjra en Truus Bongaerts.