phnom phen + Kep

23 februari 2015 - Phnom Penh, Cambodja

phnom phen

Zoals beloofd, hier het vervolg op mijn liftavontuurtje. Het plan was liften van modulkiri naar Phnom Phen. Dit was in totaal 370 km.
We startte precies voor ons guesthouse en binnen 2 minuten hadden we onze eerste lift naar de snelweg die naar Phnom Phen leid. Een uur tikte voorbij, en verschillende mensen stopte en vroegen voor veel geld om mee te kunnen liften. Dit was natuurlijk niet de intentie van ons avontuur, dus maar wachten op het goede moment. Na ongeveer 1,5 uur verder zegt Fiona: ''Please life, give us a car to phnom phen''. Zo'n 30 seconden later stopt er een pick-up die naar phnom phen ging. We konden gratis instappen en hij betaalde zelfs onze lunch. We wilden het geld terug geven, maar dit wou hij absoluut niet. Dit was mijn langste lift tot nu toe!!

Daar waren we dan. In the big city. Ik kreeg al snel hoofdpijn van al de motorbike-taxi's en tuk-tuk drivers. Snel een goedkoop guesthouse weten te regelen en voor een wandeling gegaan. We waren helaas beide niet echt toe aan het stadse leven. We hebben dus besloten niet te veel te doen deze dag en zijn naar een restaurant gegaan. Hier hebben we een fles wijn gekocht en hebben we een gezellige avond aan de rivier gehad.

De volgende dag wilde we gaan shoppen in de markt. Deze markt had Europese prijzen waardoor de lol er al snel vanaf was. Na dit avontuurtje waren we de stad een beetje zat. Ik heb wat research gedaan, waarna we voor de volgende dag een busticket naar Kep hadden gekocht. Ik heb de highlights van Phnom Phen dan ook niet gezien.

Kep.

Wat ik nog niet had vermeld is dat we een man hadden ontmoet van België, die ons heeft rondgeleid door het nachtleven van Phnom phen. We kwamen dan ook om 4 uur 's nachts thuis. Dit was natuurlijk niet heel slim, want om half 7 werden we opgehaald door de bus om naar kep te gaan. 3 wekkers gezet en alsnog keihard verslapen. Om kwart voor 8 werden we wakker gemaakt. Snel inpakken en vertrekken. De hele bus was vol en iedereen was aan het wachten op ons haha..

Kep is een plaats in cambodia voor de rijkere mensen. Er bestaan niet echt dorpjes en iedereen die er woont heeft een enorm stuk land. Er is een klein strandje, waar ze wat guesthouses en hotels omheen hebben gebouwd.
Het eerste wat we deden was een motorbike huren. Fiona is op een terrasje gaan zitten en ik ben rond gaan rijden. Uiteindelijk had ik de goedkoopste bungalow gevonden, met een prachtig uitzicht en vriendelijk personeel.
Voor de eerste dag zijn we de plaats gaan verkennen. Zo vonden we een manier om in deze rijke buurt goedkoop te leven. We vonden de kepmarkt, een local restaurant en wat streetfood stands. Dit was allemaal ver buiten het gebied waar de toeristen waren.
Kep staat bekend om 2 dingen. 1 is peper en de 2de is krab. Uiteraard heb ik dit ook uit geprobeerd, en het was heerlijk. Al het eten word vers gevangen en meteen verkocht op de markt.

In kep is een national park. Dit zijn we gaan bezoeken op onze 2de dag. Het was een prachtige wandeling/klim en er waren verschillende mooie view-points. Na zo'n 1,5 uur te hebben gelopen, wilden we graag naar het nonnen klooster. We startte onze weg op 'the nun trial', waar we snel spijt van kregen. Na 5 minuten lopen kwamen 3 honden ons met hoge snelheid tegemoet. Ze waren ontzettend agressief. Gelukkig dacht ik aan een local die mij vertelde een steen te pakken en te dreigen hiermee. Als dat niet helpt gooi je de steen. Gelukkig was dreigen genoeg en hebben we ons omgedraaid.
In de avond hebben we genoten van een prachtige zonsondergang en de rust op het strand.

Voor onze laatste dag hadden we niet echt een invulling. We hebben dan ook besloten om naar het volgende plaatsje te rijden. Dit was zo'n 45 minuten van Kep. De plaats heet Kampot.
In kampot zagen we een brug die verwoest was in de oorlog, maar voor de rest hebben we niet veel interessants gevonden. Ofjah, er was wel iets interessants. We kwamen aan de praat met een vogel. Met een vogel? Ja echt, met een vogel. Hij kon wat woorden zeggen en wanneer hij begon te lachen, kwam ik niet meer bij van het lachen. Zijn lach klonk alsof het zo uit de radio kwam!!
Op de weg terug naar Kep hebben we nog een stop gemaakt bij een meer. Hier hebben we een kleine picknick gehouden en zijn we door de bergweggetjes om het meer heen gereden. Top om te zien dat er zoveel natuur is rondom een stad. Top tijd gehad!!