Luang Namtha + Oudomxai

22 januari 2015 - Luang Namtha, Laos

Luang Namtha

in een keer van Pai naar Laos. 1 nachtje geslapen op de grens en de volgende dag vroeg de grens over. Het duurde wat lang op de grens en wanneer ik eindelijk mijn visa liep ik blij Laos binnen. Alle checkpoints gehad.. Yeahh. Maar toen kwam ik erachter dat er iets niet klopte. Al snel werd me duidelijk dat ik mijn backpack was vergeten. DOMM!!. Dus mijn backpack was in Thailand en ik was in Laos. Ik ben snel terug gelopen en heb mijn backpack gepakt. De werknemers op de grens lachte me recht in mijn gezicht uit.

Oké daar sta ik dan in Laos, MET mijn backpack. Tijd om te beslissen naar welke plaats ik wou. Weg uit de drukte, dus op naar het noorden. Zo belandde ik in Luang Namtha. Een klein stadje dicht bij de grens van China. De eerste dag lekker genikst.

Op de 2de dag heb ik een motorbike gehuurd, met het idee om naar het 60 km verder gelegen stadje te rijden. Een prachtige rit, maar na 10 km stopte ik in een bergdorpje om iets te drinken. Ik kwam aan de praat met een van de inwoners met de zelfde leeftijd als mij. Na wat praten nodigde zij mij uit voor een ceremonie voor de geboorte van een kind. Een groot feest met heerlijke hapjes en drankjes. Om het kind geluk te wensen maakte we allemaal armbandjes, waar we geld aan vast knoopte. Na een hoop plezier, dansjes, hapjes en drankjes moest ik toch maar weer eens terugkeren naar mijn kamer. Zo'n 3 uur gefeest!! GEWELDIGE ERVARING. Als bedankje hebben we met een paar mensen wat geld bij elkaar gelegd om een kratje bier en wat snoepjes te kopen. Normaal doe je dit niet in Azië, maar dit was een situatie van geven en nemen. Achteraf kwam ik erachter waarom de inwoner mij uitnodigde. Ze was namelijk stapel verliefd op me en ik krijg elke dag een hoop berichtjes haha..

De volgende dag moest ik dan toch mijn plan uitvoeren. Opnieuw op de motorbike en op naar muang zing. De weg naar Muang Sing ging midden door het national park. Het was een prachtige rit met veel natuur en schitterde dorpjes. In het midden van de rit kwam ik een local tegen zonder benzine. Ik met mijn goede hart hem wat van mijn benzine gegeven, waardoor ik na 20 minuten zelf zonder benzine stond.. FAIL, maar ik heb iemand blij kunnen maken. Een jongen die met mij was reed naar het dichtstbijzijnde tankstation en vulde wat flesjes met benzine.

Eenmaal aangekomen in Muang Sing, leek het alsof we in China waren. Mensen praatte chinees en overal waren Chinese winkeltjes en restaurants. Na een hapje te hebben gegeten in een van de restaurantjes, zijn we naar de grens gereden om China van een afstandje te bezichtigen. Een topdag met veel mooie herinneringen.

De laatste dag in Luang Namtha opnieuw een motorbike gehuurd. Dit om de dorpjes rondom het stadje te bezichtigen. We kwamen in het echte Laos waar mensen volop op het land aan het werken waren. Het was zo peacefull in deze plaatsjes, dat ik overal waar ik kwam een uurtje heb doorgebracht met wat locals. Ze leerde hoe ze sjaals maken in een zijde dorpje en in een ander dorpje hebben ze me dingen uitgelegd over het werk op het land. Pas de derde echte dag en ik voel me al meer local dan reiziger haha..

Vroeg uit de veren voor de bus naar Oudomxay. Na een heftige busrit van 5 uurtjes, waar ik met 5 personen op een 3 persoons bank zat gepropt, kwamen we in dit dode stadje. Niet veel te doen, maar wel kunnen genieten van een prachtige zonsondergang bij de tempel. Hier ontmoette ik een 17 jarige student die graag zijn Engels wou bijspijkeren. Zo'n 2 uur gepraat over van alles en nog wat, waarna hij mij uitnodigde om zijn dorp te bezichtigen en een dagje te helpen op het land. Helaas had ik al een busrit gepland voor de volgende dag, dus dit kon ik niet waarmaken.

Je kan niet alles hebben!!