luang prabang + Vangvieng + vientiane

26 januari 2015 - Luang Prabang, Laos

luang prabang

Na een nieuw hobbelig ritje kwam ik in luang prabang. Dit zou een van DE plaatsen in Laos zijn. Helaas heb ik dat niet zo mogen ervaren. Het was oké, maar niet speciaal in mijn ogen. Dingen waren stukken duurder.
Op zoek naar een guesthouse… en laat ik nu net in HET backpackers guesthouse lopen voor backpackers. Allemaal jonge reizigers die dingen wouden zien, maar in de avond in waren voor een feestje. Laat ik dit maar voor een nachtje proberen. Ik verbleef in de slaapzaal, waar ik al snel spijt van kreeg. Om 6 uur 's morgens begonnen mensen hun backpack in te pakken. De eerste kon ik nog wel hebben, maar toen de 3de begon met pakken ben ik mijn bed uitgesprongen en op zoek gegaan naar een privé kamer. Op 30 meter afstand vond ik een privé-kamer voor ongeveer de zelfde prijs. Ik vroeg aan de eigenaar om de kamer te zien, sprong op het bed, maakte een starfish en ben daar door gaan slapen. Later moest ik nog even mijn tassen verkassen.
2 dagen lang kwam ik er niet aan toe om ergens naar toe te gaan. Dit had 2 redenen. Nummer 1 was dat ze belachelijke prijzen vroegen voor alles. Het 2de punt, ja ik moet hier ook eerlijk in zijn, ik was lui….
Op de 3de dag was het toch echt tijd om iets te gaan doen. Ik ben toen samen met een meid, die ik eerder ontmoet had in Pai, wat dingen gaan bekijken. Low budget gratis tempels bezoeken en genieten van de rust en het uitzicht bij de mekong.
Bij het rondlopen kwamen we bij een cultureel centrum uit voor kinderen. Hier natuurlijk binnen gelopen. Ze waren hier aan het dansen en muziek aan het spelen. Perfect voor mij dus. Al de meiden waren aan het dansen en de jongens hadden niet echt iets te doen. Ik heb de jongens bij elkaar gepakt en heb ze een kort danslesje gegeven. Natuurlijk gevolgd door een show. Een oude hippie speelde een Laotische trommel, waarmee hij de beats maakte voor mij om op te dansen. De kinderen vonden het geweldig en heb hier een aantal uurtjes besteed om nog wat met de kinderen te spelen.
Later de middag afgesloten met een hapje en een drankje bij utopia. Utopia is een prachtige club/terras aan het water. Een mooi uitzicht en heerlijke drankjes. Aanrader voor mensen die in luang prabang verblijven.

Vang Vieng

Van Luang Prabang belande ik in Vang Vieng. DE partyplaats van Laos, en ja hoor het is helemaal waar. In de middag gaan mensen tuben in de mekong, en in de avond is er een wild avondleven met gratis drank. Gratis drank? ja echt gratis drank. Van 9 tot 10 in een plaats die sakura heet. en van 10 tot 10:30 in de plaats aan de overkant van de straat. Iedereen ging dus flink los op de drankjes, waardoor het nachtleven er heftig aan toe ging
De eerste dagen wou ik graag dit leven meemaken, dus op naar de tubes. Om 12 uur had ik mijn tube in mijn handen en hadden we de tuktuk naar de mekong. Welgeteld 2 minuten waren we in de tube en daar was de eerste stop al. Hier kwamen we in een 'club' met een volleybal-veld en een podium. Op het podium begonnen we meteen met een shotgun (dit betekend dat je een gat in een blik beer maakt en het in een keer uitdrinkt), Gevolgd door een potje volleybal. Een hoop plezier en weer terug in de tube. Deze keer na 3 a 4 minuten was weer een stop. Deze stop werd al iets gekker. Ze hadden een 'zwembad' met vies water en het was ondiep. Boven dit water was een houten balk waar je aan kon hangen, of voor sommige mensen over lopen. GEKKENWERK!!
Op naar de 3de stop, waar ze een klimpaal in het midden van de dansvloer hadden. Ofjah… het was gewoon een paal en wij gebruikte het om in te klimmen. Dit was lachen gieren brullen. Nog een stukje verder gegaan, waar we het water uit zijn gegaan omdat we het einde niet haalde met tijd. Iedereen pakte een tuktuk. Ik als cheapass ben gaan liften. Een aardige local met een pick-up gaf me een lift. Daar ging ik dan, op naar de tubing plaats waar ik voor 6 uur moest zijn. )Het was intussen 20 voor 6) Maar toen… De pick-up stopte op een totaal andere plaats en ik werd gevraagd om naar zijn ooms winkeltje te gaan. Voordat we verder gingen, moest ik eerst een biertje drinken met zijn familie. Snel een biertje gedaan en om 6 uur werd ik 500 meter van de tube plaats afgezet. Rennen, rennen, rennen en letterlijk binnen gevallen in de tubing plaats. Deze gaven mij gelukkig mijn geld weer terug. Al ben ik niet hier voor de feestje, dit was een geweldige dag.
Tijd om de natuur te bekijken. Samen met Remy uit HEYTHUYSEN (ja de wereld is klein), die ik al zo'n 6 keer in verschillende plaatsen tegen het lijf liep, heb ik een motorbike gehuurd voor onze cave man day. 2 minuten op de motorbike en daar kregen we de eerste uitdaging al. Een brug (normaal voor op te lopen) ,van misschien iets breder dan 1 meter, oversteken met onze racer. Een leuke ervaring, vooral door al het gekraak rondom ons heen. Daarna kwamen we op een zandweg naar alle grotten. We startte me de bee cave en tiger cave. Dit waren smalle doorgangen en het was een hoop geklik en geklauter om uiteindelijk op het eindpunt te komen. Heel tof met onze 10 jaar oude gidsen hahaha..
De volgende stop was bij blue lagoon. Hier was een prachtig meer waar je uit een boom in kon springen. Natuurlijk laat ik dat niet aan mijn neus voorbij gaan. Heerlijk gezwommen in mooi blauw water. Daarna omhoog gelopen naar de cave. Dit was een mega cave die je in kon lopen zonder gids. Mensen raakte de weg kwijt maar uiteindelijk kwam iedereen veilig terug.
Er was nog wat tijd over, dus op zoek naar een nieuwe attractie. Zo kwamen we bij een grot die 1 jaar geleden was ontdekt. Er was niemand hier en ook hier waren we vrij om in te lopen. Er waren veel blauwe wanden en de cave was voornamelijk van modder. Een echte aanrader. Je vind deze cave door bij de splitsing naar blue lagoon links te gaan. Dan is het bij het eerste 'winkeltje' aan de rechterkant.
Vang Vieng mag dan wel een praty-plaats zijn, maar laat dit je er niet van weerhouden om de prachtige natuur te zien!!!

Vientiane

In de morgen op gestaan omdat het tijd was om te vertrekken. Ik kwam erachter dat een ticket voor langere afstanden meer kost dan wanneer je tussenstops maakt. met deze wetenschap heb ik een ticket naar de hoofdstad Vientiane gekocht.
Eenmaal aangekomen in Vientiane was er niet veel speciaals te doen. Ik heb mijn tas gedumpt bij een van de travel agancy's en ben de stad gaan verkennen. Zo vond ik de goedkoopste plaats om te verblijven en wist ik waar naartoe te gaan om mijn dag op te vullen. Het was inmiddels al 3 uur en de volgende dag had ik weer een bus. Veel tijd had ik dus niet…
Op naar de Mekong om de zonsondergang te bekijken. Hier kwam ik aan de praat met een local die voor de overheid werkte. Hij vertelde mij veel over de stad en bracht me naar verschillende monumenten en tempels. Hier vertelde hij verschillende dingen over. Toen we eenmaal terug kwamen bij de mekong, wist ik niet wat ik zag. De 'highway' was afgezet en 100den mensen waren aan het sporten. De local vertelde mij dat dit een dagelijks ding was. We hadden een weg te gaan terug naar ons startpunt. Op de weg terug werd ik gestopt door 2 Laotische studenten. De 2 meiden vroegen mij of ik mee wou werken aan een interview voor school. Geen probleem natuurlijk, en achteraf nog met al hun vrienden op de foto geweest.
De volgende personen die ons stopte, was een reisgroep van Taiwan. Deze wouden ook allemaal op de foto en nodigde mij uit om bij hun op visite te komen in Taiwan!! De oudere man gaf mij zelfs zijn visitekaartje :P hahaha
We waren bijna terug en ik hoorde harde muziek. Ik vroeg aan de local waar het vandaan kwam, en hij vertelde mij dat dit het laatste ding was dat hij mij wou laten zien. Waar we toen bij uitkwamen gaf me kriebels. 2 aerobics klassen met beide wel 100 mensen in de les. Deze lessen waren GRATIS te volgen, omdat ze hier mensen willen stimuleren om te sporten. Geweldig!!! Dit zouden ze overal moeten hebben.