langtang

2 november 2014 - Kathmandu, Nepal

Syabru Besi (1460m)
Van Syabrubesi maken we vandaag 1000m omhoog om te starten.
Hier begonnen we met onze eerste permit controle en hiermee waren we helemaal klaar voor de start.
We starten vol goede moed en hebben een goed tempo te pakken. Maar toen….. Hier kwamen we bij onze eerste echte 'T-splitsing' waar we een keuze moesten maken. Uiteraard was dit de foute keuze en belandde we op het randje van een berg. De makkelijkste uitweg leek klimmen, dus dit werd onze keuze. En ja hoor, het 'einde' was in zicht, of niet !!. Na 2 keer het 'einde' te hebben gezien, kregen we het een beetje warm. Zoals we zijn: Niet opgeven en klimmen. Na een klim van 2 uur, en zo'm 400 meter omhoog kwamen we bij een lavendelveld. Leuk om te zien natuurlijk, maar niet als het vol met netels zit. Dit was het moment dat we bijna wouden omdraaien, totdat een groepje mensen op ons riep. Nu was er maar een weg. Op de tanden bijten en door het netel-veld rennen.
Met de nodige blaren kwamen we daarna aan in Sherpa Gaon.

Sherpa Gaon (2563m)
Vol goede moet starten we vandaag de dag weer. Toen we eenmaal de start hadden gemaakt, kwam ik na zo'n 4 km er achter dat ik mijn wandelsokken was vergeten. Ik wist niet of ik in de gelegenheid zou komen om nieuwe te kopen, dus heb ik Tamara mijn backpack gegeven en ben ik terug gerend. Na in totaal 8 km gerend te hebben kwam ik terug in Lama hotel, waar we naar een korte rust onze tocht hebben voortgezet.
De actie met het rennen had me meer te pakken dan ik verwacht had. Er waren een paar flinke klim stukken, dus het was even doorbijten.
Uiteindelijk hebben we onze stop gemaakt in langtang, waar we behoorlijk moe aankwamen. Doordat we moe waren hebben we de eerste de beste kamer gepakt. Toen we eenmaal het menu zagen, waren we hier niet erg blij mee. We zijn toen rond gaan lopen en hebben een ander guesthouse gevonden dat ons korting gaf op de hele rekening. Het leek erop dat ze het leuk vonden om het andere guesthouse te dwarsbomen. IDEAAL!!

Langtang (3330m)
Vandaag een kort dagje. Een wandel van zo'n 3 uur naar Kyanjin Gompa. Natuurlijk waren wij iets sneller dan gepland (zoals altijd), en kwamen we na 1,5 uur aan op de plaats van bestemming. Hier hadden we nu alle tijd om de guesthouses te laten concurreren met goede deals. We hebben lekker genoten in de zon en zijn een rondje gaan lopen door de bergen.

Kyanjin Gompa (3730m)
Vandaag om 4 uur de wekker, zodat we de peak kunnen beklimmen. Deze peak is 4800m hoog.
We vertrokken om half 5 's morgens, zodat we de zonsopkomst vanuit de peak konden zien. Zonder de weg te weten startte we ons avontuur. Wonderbaarlijk genoeg hadden we de weg binnen een kwartier te pakken en konden we aan onze klim beginnen. Na een klim van bijna 2 uur, kregen we het zwaar. Het was ontzettend koud en het waaide heel hard. Door de wind werd de sneeuw in ons gezicht gedrukt, wat niet echt een pretje was.
Eenmaal op de top hebben we 40 minuten moeten wachten tot de zon kwam, maar dat was het zeker waard. We werden beloond met een prachtige zonsopkomst, waarbij de bergen goud kleurde.
Na het beklimmen van de peak een ontbijten gepakt en naar beneden gerend. Na een wandel van in totaal 11 uur kwamen we in bamboo lodge terecht.

Bamboo Lodge (1900m)
Vanuit dit mooie plekje, met een prachtig uitzicht op een waterval en de rivier, starten we onze dag naar Thulo Syabru. Na zo'n 20 minuten lopen kwamen we op (voor ons) 'gevaarlijk punt' terecht. Er waren 2 wegen. Een was smal en door de rimboe en de andere was een degelijk pad.
Omdat er de nodige 'shortcuts' bestaan in deze trek, besloten we om het smalle pad te pakken. Helaas was dit niet onze beste keuze ooit, en beklommen we hiermee een peak. Vanuit deze peak zagen we het plaatsje liggen waar we naartoe wouden. Het probleem was dat we zo'n 400 meter naar beneden moesten en deze daarna ook waar omhoog moesten klimmen.
Wat een kort dagje moest zijn, werd een zware lange dag. We hebben het eerste guesthouse gepakt wat we tegen kwamen.

Thulo Syabru (2160m)
Vandaag staat ons een zware klim te wachten. We moeten zo'n 1700m maken in hoogte. Zoals de meeste mensen zeggen, onmogelijk door het hoogte verschil. Toch gaan wij de strijd aan. Het was erg zwaar maar uiteindelijk kwamen we aan in Laurebina. Deze plaats lag boven de wolken, waardoor we een prachtige zonsondergang hadden. Dit was zonder twijfel mijn beste zonsondergang ooit voor mij.
'S avonds met een groepje om de kachel gezeten en genoten van verhalen van elkaar.

Laurebina(3910)
Vandaag gaan we maar weer eens voor een kort dagje. Op naar goisankund, waar in totaal 108 meren liggen. Na 2 uurtjes lopen kwamen we op plaats van bestemming. Hier zijn we rond gaan lopen om de meren te verkennen.
In het midden van onze wandel hebben we gepicknickt op een van de beste plekken ooit.
Na deze picknick zijn we uit gekkigheid in goisankund lake gesprongen. Dit meer ligt op een hoogte van 4300m. IIJSSSKOUDDD!!! maar wie kan zeggen dat die zo hoog gezwommen heeft!!

Gosaikund (4380m)
vandaag was het plan om naar ghopte te lopen. we moesten eerst de pass over op een hoogte van 4610 m met een hoop sneeuw. Eenmaal over de pass zouden we op de zelfde hoogte blijven. Helaas was dit anders dan verwacht. onverwacht bleven we telkens omhoog en omlaag gaan. Dit was voor mij de zwaarste dag. Eenmaal aangekomen in Ghopte bleek dit een sfeerloos dorpje te zijn. PFFF... Helemaal op hebben we besloten om 2 uur door te lopen naar Thadepati. Dit was een prachtige plaats met een geweldig uitzicht en opnieuw een geweldige zonsondergang.

Thadepati (3690m)
We zijn een beetje klaar met de trek en willen zo snel mogelijk terug naar Kathmandu. Vandaag dus een lange wandeling naar Chipling. Hier kwamen we eindelijk weer wat locale dorpjes tegen. Hier waren we ZOOO aan toe na alle geldwolven hoger op de berg. Chipling bleek uiteindelijk een raar plaatsje waar alle huizen gebrandmerkt waren. Vraag me niet waarom, want ik heb geen flauw idee :)
Hier hebben we een vervallen guesthouse gepakt en de avond gevuld met wat spelletjes. We waren de enige toeristen in dit dorp.

Chipling (2170m)
Vandaag willen we Kathmandu bereiken. Hiervoor moesten we naar Sundarijal lopen. Merendeel van de weg was highway, dus we waren erg blij toen we bij het national park kwamen. Hier moesten we 5 dollar entree betalen dus onze verwachtingen waren vrij hoog.
Daar gaan we. We starten met vol goede moet en komen erachter dat het national park de meest rotte plaats is waar we gelopen hebben. Je liep alleen maar trappen en de paden waren uitgegraven. Hierdoor was het zicht vaak minimaal.
Uiteindelijk na 1,5 uur te hebben gelopen kwamen we in een plaatsje waar ik bijna op een grote groen slang stond (had hem natuurlijk weer niet gezien). Gelukkig hebben we dus wel nog een dier gezien. Het laatst van de trek waren alleen maar trappen naar beneden en om het onszelf wat leuker te maken hebben we er een workout van gemaakt. RENNENNN. Na een paar minuten volgde een local ons. Met een hoop geschreeuw hebben we hem gepusht om mee te rennen met ons. Wat had hij een lol. Al de mensen keken naar ons alsof we niet spoorde. Hahhaha heerlijk einde van een in totaal heel mooie trek!!!

1. Marc:
    28 november 2014
    hi Noud, wat een mooi verhaal en super avontuur. Blijf genieten en....schrijven. Take care, Marc