Kathmandu + Vipassana

14 november 2014 - Kathmandu, Nepal

Kathmandu

Om te beginnen had ik totaal niets verwacht van Kathmandu. Het is een grote drukke stad, maar tot mijn verbazing heb ik een geweldige tijd hier gehad. De eerste dagen waren om de langtang trekking te regelen, dus dit was voor kleding en permits te kopen.

Na de trekking zijn we weer naar het zelfde guesthouse gegaan, waar we met open armen werden ontvangen.

De 2de dag na trekking hebben we mountainbikes gehuurd om de bergen in te gaan. Hier hebben we schitterende landschappen en het echte leven van Nepal gezien. Geweldig om de kleine dorpjes te zien, waar iedereen hard werkt voor het voedsel. Na onze mountainbike-trip moesten we onze fietsen natuurlijk terug brengen. De avond was inmiddels net begonnen, dus de straten waren gevuld met mensen. Lopen was moeilijk, laat staan fietsen. In 1 uur hebben we ons door de massa heen kunnen knokken, en wat hebben we een sterke balans opgebouwd!! Geweldige ervaring!!

Voor de rest hebben we alles voor vipassana geregeld en rondgehangen.

1 dag na vipassana is Tamara naar huis vertrokken. Dit was toch behoorlijk moeilijk na 2 maanden samen te hebben gereisd. Ik ben toen nog 3 dagen in Kathmandu verbleven en kwam precies de juiste personen tegen. Net buiten het toeristische centrum was een straat met heel goedkoop eten en drinken. Hier de laatste dagen rondgehangen met iedereen die we op straat tegenkwamen. Geweldige tijd!!!

Vipassana.

Gisteren kregen we het aanbod om in te stromen in een vipassana course. Dit is normaal onmogelijk omdat het altijd volgeboekt is. Ook deze keer was dit het geval, maar de man heeft mij voor de andere 30 wachtende gezet. Ik heb geen flauw idee waarom, maar het beviel me wel.

2 uur vertrok de bus naar het klooster. Hier werden we verwelkomd met een drankje en koekiess:D Vanaf 8 uur mocht er niet meer gecommuniceerd worden. Zowel verbaal als non-verbaal contact was totaal verboden. Ook mocht je alleen kleding bij hebben. Alle elektronische apparaten en lees en schrijfmateriaal was streng verboden.

De volgende dag starten het echte programma. Dit was het programma.

4:00                     opstaan
4:30-6:30             mediteren
6:30-8:00             Ontbijt en rust (oftewel SLAPEN)
8:00-11:00           mediteren
11:00-13:00         lunchen en rust
13:00-17:00         meditatie
17:00-18:00         2 stuks fruit en thee pauze.
18:00-19:00         meditatie
19:00-20:30         instructiefilm voor de volgende dag kijken
20:30-21:00         meditatie
21:30                   slapen. alle lichten uit.

Ik kan wel zeggen dat dit een erg heftig programma was.

Bij de eerste meditatie begon ik al pijn in mijn benen en rug te krijgen (We zaten namelijk alleen op een kussen op de grond). Doorbijten en proberen de pijn te vergeten. De eerste 3 dagen was puur ademhalingen techniek. Ik kan jullie vertellen dat je dit strontmoe bent na een aantal uurtjes. Wij moesten dit zo'n 30 uur volhouden.

Na dag 3 heb ik de leraar gevraagd (ja met deze kon je af en toe wel praten) of het mogelijk was om bij de muur te zitten, omdat mijn rug een erg zwaar tijd had. Na uitleg over rugklachten was dit geen probleem.

Wanneer ik daar zat kon ik me iets beter concentreren. Deze concentratie hield aan tot de 5de dag. Ook de 6de startte vrij goed, maar toen……..

Elke dag vanaf dacht 1 dacht ik: Wat doe ik hier, waarom ben ik hier, ik kan ook gewoon vertrekken. Deze gedachten hielden aan over de gehele periode, maar een challenge is er om aan te gaan. Op deze speciale 6de dag was mijn breekpunt. Ik kon het echt niet meer aan en ben opnieuw naar de leraar gegaan. Deze gaf me de kans om 4 van de 10 uur per dag meditatie op mijn kamer te doen. Dit gad me wat rust in mijn hoofd.

De laatste dagen waren voor mij het zwaarst. Vanaf deze 6de dag tot de laatste minuut was ik mijn concentratie kwijt en heb ik vrij weinig kunnen doen.

Eindelijk…. de cursus is voorbij. Heerlijk om de mensen te spreken en ervaringen uit te wisselen. Een hoop nieuwe mensen leren kennen, waar we de dagen erna nog een hoop lol mee hebben gehad.

Eindbeoordeling: Ook met mijn concentratieproblemen heb ik ontzettend veel geleerd. Ik ben blij dat ik het heb gedaan en heb gevochten tot het bittere eind. Zo kan ik langer stilzitten, kan ik sneller rust vinden op 'stress' momenten en heb ik geleerd hoe te mediteren.

Een paar andere dingen die ik geleerd heb:

Zoveel meditatie is niet helemaal mijn ding.
Een uur kan aanvoelen als dagen…. PFFF
10 dagen niet praten is heerlijk.
Avondeten is geen must:P

Terugkijkend op de zwaarste dagen van mijn leven ben ik erg blij om weer in de bewoonde wereld te zijn.