koh lanta + Chiang mai

9 december 2014 - Chiang Mai, Thailand

koh lanta

dag 1
na een aantal uurtjes reizen met de bus en boot arriveerde ik op het eiland koh lanta. Natuurlijk probeerde ze weer geld te maken om je naar de guesthouses te brengen. Zoals eerder in mijn verslagen te zien, ben ik daar een beetje klaar mee. Dussss.. tassen op de rug en in 30 graden op zoek naar een plaats.
Na 10 minuten lopen zag ik een smal straatje in de richting van het strand. Daar maar ingelopen en dit was mijn beste keuze ever!! Ik liep richting het eerste hostel waar ik met open arme werd ontvangen. Na een korte rondleiding in dit hippie-paradijs heb ik besloten om hier te blijven. Ik sliep in de rasta-dorm. Dit hield in dat ik in mijn 'kamer' (wat meer wat oude houten planken waren) een bed en een eigen hangmat had.
Nog geen minuut binnen en ik loop naar de 'lobby' (oftewel een bar/receptie in de open lucht met wat hangmatten en zelfgemaakte meubels), waar ik meteen in een groep stroomde. Wat kan het leven van een reiziger toch heerlijk zijn.
's Avonds was ik 'verplicht' om mee te gaan naar de zonsondergang. Wat een marteling….. NOT hahaha. Deze groep had hun eigen 'circusschool' op het strand. Mensen trainde allerlei sporten en ik kwam uiteindelijk uit bij de slackline (Dit is zoiets als touwlopen. Geen idee hoe je het in Nederland noemt). PFFF wat is dat moeilijk, maar ook ontzettend verslavend. Na de nodige pogingen werd het donker en zijn we terug gegaan naar ons hostel.

dag 2
Het plan was om vandaag om 9 uur op te staan voor een scooter rit. 'Helaas' zijn plannen hier als een veer in de wind. Plannen veranderen met de minuut. Uiteindelijk om 12 uur was iedereen uit bed en konden we vertrekken.
Op onze hippe Italiaanse scooters vlogen we het eiland over naar wat kleine plaatjes en stranden. Op het laatste strand hebben we tijdens een potje volleybal genoten van opnieuw een prachtige zonsondergang.
Koh lanta is een plaats met veel backpackers. Iedereen leeft dus op een budget. Hier hebben ze de meest geweldige oplossing ooit voor gevonden. In het midden van het plaatsje ligt een minimart en een paar streetfood stands. Hier omheen hebben ze een klein terrasje opgezet. De streetfood stands hebben goedkoop eten en in de minimart is alles verkrijgbaar voor een normale prijs.Natuurlijk gebeurd hier het volgende: Mensen houden van een drankje, maar deze zijn te duur in de bars. Er ontstaat hier dus elke avond een soort minimart party, waar iedereen elkaar ontmoet.
Super plek voor de budget backpacker dus!!

dag 3,4,5,6,7.
Tijd om te relaxen. Deze dagen bestonden uit elke dag zo ongeveer het volgende schema:
* Opstaan wanneer ik maar wil.
* naar het strand.
* op het warmst van de dag schommelen in een hangmat.
* voor zonsondergang terug naar het strand, om mijn slacklining te trainen.
* naar de minimart/foodstands voor een hapje, een drankje en mensen te ontmoeten.

Dit klinkt natuurlijk erg lui, maar zie het van deze kant. Het leven van een backpacker gaat ook niet altijd over rozen, dus soms moet je even lekker luieren……. :P

Op de laatste dag een geweldige avond gehad op het strand, waar we hebben genoten van onze 'magische' handen in het water. Huh wat? magische handen? JA dat was het gevoel. Waneer je hier de zee in gaat waneer het donker is, zie je de plankton om je heen licht geven. Geweldig om te zien!!!

Chiang mai

Vanuit koh lanta ben ik nar krabi gegaan. Hier moest ik 2 uur wachten voor mijn volgende bus naar Bangkok. Eenmaal aangekomen in Bangkok bleek iedereen bestolen te zijn in de bus. Gelukkig ben ik altijd voorzichtig met mijn spullen, waardoor ze niets van mij hebben kunnen stelen. Helaas was dit voor andere reizigers niet het geval. Laten we het maar als een les zien.
In Bangkok had ik een tussenstop van 12 uur op khao san road. Dit was erg lang. Uiteindelijk om 4 uur de bus naar chiang mai kunnen pakken. In totaal ben ik zo'n 43 uur onderweg geweest om in Chiang mai te komen.

Tijdens mijn lange reis had ik weer wat mensen leren kennen. Uiteindelijk waren we met 6 mensen samen die allemaal geen problemen hadden om een kamer te delen. Hierdoor konden we voor 2 euro per persoon per nacht verblijven in een hostel.

Chiang Mai is een mooie levendige plaats met elke dag markten. Leuk om de markten te bezoeken, maar ontzettend druk. Na 1 markt heb je eigenlijk elke markt wel gezien. Ook heeft Chiang mai een goed nachtleven. Met de blik op training in Pai volgende week, kan ik nu wel wat gezellige avondjes tegemoet gaan.

Plannen zijn opnieuw gewijzigd. Ik blijf een extra maand in Thailand en heb nieuw-zeeland van mijn lijstje gehaald. Hierdoor kan ik wat meer tijd nemen in elke plaats, wat het reizen een stuk leuker maakt.