jaipur

10 september 2014 - Jaipur, India

jaipur dag 1
Vandaag met de sleeper train naar jaipur vertrokken. Wat een ervaring. Een hoop volk op een hoopje geduwd. Iedereen zijn eigen 'gevangenis bedje' waar je je hoofd stootte als je je een beetje verplaatste. Na 6 uur kwam ik aan in jaipur, waar ik hartelijk werd ontvangen door tientallen tuk-tuk drivers/ taxichauffeurs en bedelaars. Geweldig ontvangst…… NOT. Allemaal handtastelijke mensen die iets van me wilde. Uiteindelijk een tuktuk gepakt om zo snel mogelijk naar mijn hotel te gaan. Dit was helaas ver buiten de stad, wat te verwachten was omdat dit door de zelfde man was geboekt als in delhi.
Bij aankomst had ik gelukkig wel een mooie kamer waar het schoon was. Ik werd ontvangen met een drankje en bij de receptie waren ze erg behulpzaam.
Om 3 uur kwam de tuk-tuk mij ophalen. We zijn toen naar monkey fort jaipur gegaan. Hier heb ik apen gevoerd en heb ik voor het eerst in mijn leven een slang op mij laten kruipen.
Na het fort gaan eten langs de straat. Ik kreeg een dipsaus en een soort brood. Het was heel pittig maar ontzettend lekker. Bij terugkomst bij het hotel kwam er opeens een 2de tuk-tuk driver bij, die zich ging bemoeien met de betaling. Ik wou de man 800 Rs geven, zoals afgesproken. Opeens wilde ze mij pushen naar 2000 Rs. Ik werd boos maar heb om problemen te voorkomen 1200 gegeven en ben naar binnen gegaan. Voortaan maar lekker met het openbaar vervoer.

jaipur dag 2
Ik begon het ondertussen een beetje te begrijpen, dus ik stapte vandaag met een ander gevoel uit de deur en ben blind gaan lopen. Uiteindelijk kwam ik uit bij amber fort. Hier de klim omhoog gemaakt waar het prachtig was. Eenmaal boven sloeg het weer opeens om en had ik te maken met harde regen- en onweersbuien. Na even geschuild te hebben heb ik de hoop opgegeven en ben ik terug naar het hotel gelopen. Uiteraard totaal doorweekt, wat de Indische mensen schijnbaar wel komisch vonden.  Ik wou eigenlijk nog wat bergen beklimmen om mijn hotel heen, maar ook dit was helaas niet mogelijk met het weer. Ik heb toen maar beslist om een nacht bij te boeken, zodat ik morgen kan klimmen :D. Na 100 euro per dag :O ja echt 100 euro per dag uitgegeven te hebben doordat ik nog niet goed wist wat ik moest doen, ben ik vandaag uitgekomen met 200 Rs.(hotel niet meegerekend) Wat omgerekend ongeveer 2 euro 50 is. Yeaahhh dude. Laat me niet meer gek maken.

jaipur dag 3
Vandaag afgemaakt wat gisteren niet kon. In de volle zon lekker bergen beklimmen:D. Ik was gestart rond 10 uur en was rond 3 uur terug. Volgens locals heb ik 25 kilometer gelopen totaal. Voor mij voelde het minder, maar ik was behoorlijk afgepeigerd. De traptreden waren hoog en stijl. Het was zeker niet de meest veilige plaats waar ik ooit heb gelopen….
Na de verschillende bergen te hebben beklommen, werd ik beloond met een mooi paleis en 2 forten. Een daarvan had ik gister ook al gezien (amber fort).
Heb wat studenten ontmoet die mij allemaal op facebook wouden en met mij op de foto wilden. Geen probleem natuurlijk.
Bij de ingang van amber fort werd ik nog hartelijk verwelkomd door een local, die mij uiteindelijk een thaise sigaar en 'henna tattoo'' gaf.  TE GEK:)
kort gezegt heb ik een top dag gehad. Morgen vertrek ik naar jaipur pink city.

jaipur dag 4.
's morgens aangekomen in pink city, waar ik in het hotel werd ontvangen met een lekker drankje, bloem-blaadjes over me heen, een hindoe-stip en een bloemenkrans. Wat een leuke ervaring.
In de middag meteen de stad in gelopen. Ik heb ongeveer 2 a 3 uur gelopen over 2 km, omdat iedereen met me wou praten. Het was gezellig en ik heb erg gelachen met de locals. Verder nog wat door de stad gelopen.
In de avond met een man van het hotel gaan uiteten. Ik werd nogal raar aangekeken maar ik heb heel raar gekeken.(wel heel goed behandeld) Bij buitenkomst snapte ik waarom ik zo werd aangekeken. Het was namelijk een moslims restaurant.
Na het eten heeft hij mij wat plaatsen laten zien en heb ik kennis gemaakt met zijn vriendengroep.

Jaipur dag 5.
10 uur werd ik wakker. Had mijn slaap hard nodig. Ben maar eens een stuk gaan lopen naar verschillende forten en paleizen. Ik had een kaart bij dus dacht te weten hoe ver ik liep. Helaas is op schaal tekenen hier niet zo'n sterk punt haha…
Uiteindelijk heb ik dus tussen de 30 en 40 kilometer gelopen (wat uiteindelijk wel een heerlijke work-out was). Ik heb city palace, tiger fort en water palace bezocht.
Ook heb ik vandaag 3 aanrijdingen mogen meemaken:P. 2 keer door een fiets en een keer door een motor. Gelukkig verder geen schade.
Ondertussen kwam ik nog wat tempels tegen en een hele hoop leuke mensen die met mij op de foto wilde….FOTOMODEL haha.
Bij terugkomst nog even wat naast de weg gaan eten, met een hele hoop pepers…. jammieeee!!!
Morgen om 6 uur opstaan, (op aanraden van de hotelmedewerker) om de zonsopkomst vanuit het dak te bekijken. Daarna spullen inpakken en in de bus naar Pushkar, waar ik voor 4 dagen een hotel heb.

1. Ria:
    14 september 2014
    Ha Noud, geweldig om je verhalen te lezen, er was vroeger ( voor jou zo ongeveer in de prehistorie) een film of TV met als titel ' der Tiger von Jaipur' als ik het me goed herinner tenminste! Zo exotisch! Het leek me geweldig! Mede daarom ontzettend leuk om te lezen dat jij nu daar bent! Geniet ervan en ik ben benieuwd naar de foto's!!!
  2. Annemiek:
    14 september 2014
    Hoi Noud. Heerlijk om zo 's avonds nog even dit reisverslag van je te lezen. Erg leuk om te weten wat je daar allemaal meemaakt. En zo te lezen is dat genoeg!! Als dit zo door gaat heb je ons nog veel te vertellen het komende jaar!! Ben weer heel benieuwd naar je volgende verslag! Heel veel plezier nog daar, geniet ervan en dan weer gauw opweg naar je volgende bestemming! Groetjes van ons allemaal.