cebu

18 maart 2015 - Cebu, Filipijnen

Cebu

Aangekomen in Cebu gingen weer op zoek naar motors. Helaas konden we deze niet vinden. Na 3 keer op en neer te zijn geweest met een taxi kon eindelijk iemand ons vertellen waar we deze konden vinden. Eindelijk!! ondertussen was het al 7 uur. Donker dus…

Oslob

We laten ons niet tegenhouden en startte onze trip naar Oslob. Een drukke weg maar goed berijdbaar. tussendoor maakte we een stop bij een hamburger tent. Hier bestelde we 2 hamburgers per persoon. Uiteindelijk kregen we er 8 in totaal, maar daar hadden we niet voor betaald. We vroegen de vrouw hoe het kon en ze vertelde dat de hamburgers altijd 2 halen 1 betalen zijn. hahaha, zitten we dan met 8 hamburgers. Gelukkig hadden we honger en hebben we nog behoorlijk wat opgekregen. Denk je even in dat de hamburgers zo'n €0,30 per stuk waren.
Uiteindelijk hebben we ons doel gehaald. We waren in Oslob. Het was al laat dus bijna alles was gesloten. We vonden een hotel dat open was. De lobby zag er erg luxe uit en we pakte de kamer zonder de kamer van tevoren te bekijken. Toen we naar boven liepen kwamen we erachter dat het hotel nog niet af was. We hadden een kleine kamer met een twijfelaar als slaapbed. Het was al laat en we waren moe, dus zijn maar gewoon gaan slapen.

De volgende dag liepen we naar beneden en ik deed me voor als iemand die in een hotel werkte in Nederland. Ik riep het management erbij en was erg boos. Ik wou absoluut niet de prijs betalen die ze er voor vroegen. Toen de manager kwam en ze mijn gezicht oorlog zag spreken, besloot ze al snel om 30% korting te geven. Dat hebben toch weer even makkelijk behaald.
De grote dag kon startten. Op de planning stond zwemmen met whalesharks. Een van de grootste beesten ter wereld. In deze plaats waren ze zo'n 15 meter lang. Ik kan hier ontzettend lang over gaan praten, maar ook dit is weer zo'n moment dat foto's veel meer zeggen dan woorden.

Het was in ieder geval GEWELDIG om dit te mogen meemaken.

Moalboal

We reden verder en kwamen in een plaatsje Moalboal. Dit leek op het eerste gezicht niet veel te zijn, TOT we uiteindelijk in een 'duikers' plaats belandde. Hier kwamen we uit bij een leuk guesthouse met een geweldige eigenares. Onze kamer had een zwembad in de voortuin, lag 1 minuut lopen van de supermarkt en was 1 minuut lopen van de zee. De ideale combinatie voor de perfecte plaats.
De eerste dag hebben we even wat rondgelopen en zijn we beland op het strand voor zonsondergang. Deze was super en we hebben veel plaatsjes geschoten. Ook waren we flink aan het spelen met de timer op de telefoon. Ik weet zeker, als mensen ons hebben gezien dat ze nog denken dat we niet sporen. Niet dat we sporen, maar het gaat om het idee.
Na een aantal drankjes zijn we naar het dichtstbijzijnde restaurant gelopen. Ik had geen honger, maar Stephan bestelde een overheerlijke varkens cordon bleu. Hij vond het schijnbaar erg zielig voor mij dat ik geen eten had, en waarschijnlijk ook dat hij niet op mijn verjaardag kon zijn dit jaar. Ik werd namelijk verrast met mango met een kaars erin, om mijn verjaardag alvast te vieren.
Natuurlijk waren we ons weer een beetje aan het misdragen, en dit beviel het personeel wel. Na een praatje met een van hen, nodigde we haar uit voor een etentje de volgende dag. Ze zei volmondig ja.

De volgende dag maakte we waarschijnlijk de slechtste keuze van ons leven. Ontbijten bij Spicy bar. Nu zal je zeggen dat dit niet slecht is, maar wel als je Stephan en mij samen zet. Heerlijk gegeten, gevolgd door EEN potje poolen was de afspraak. Dit eindigde in 3 uur poolen, met de nodige weddenschappen eraan vast. Wij leven voor de weddenschappen hahaha..
In de middag zijn we gaan snorkelen. We hadden er niet echt verwachtingen bij, maar werden ontzettend blij verrast. Er was prachtig koraal en verder de zee in was de diepte van het een op het ander moment zo'n 10 tot 15 meter MINIMAAL. We zagen een grote schildpad en dachten dat we iets speciaals hadden gezien. Toen we het water uitkwamen vroegen verschillende mensen of we schildpadden hadden gezien. He, jammer. Maar wat was het tof.
Aansluitend aan het snorkelen weer genoten van een geweldige zonsondergang. We hadden ondertussen al wat mensen leren kennen en zaten met deze op een terrasje op het strand.
Klaar voor onze date!! Om 7 uur zaten we met zijn tweeën klaar aan tafel. Dit bleef helaas ook bij 2. De meid had 'buikpijn' (waarschijnlijk erin geschopt door haar jaloerse vriend) en kon hierdoor niet komen. Niet dat het ons wat uitmaakte, het was immers maar een grap. Wij hebben in ieder geval heerlijk gegeten!!
's Avonds zijn we weer naar spicy gegaan. We speelde hier pool tegen ladyboys, gays en misschien ook nog andere soort mensen. Dit weet ik niet zeker, want dat is nogal moeilijk te zeggen hier.

's Morgens werden we uitgenodigd door mama (zo noemde we de eigenares) voor een feestje. Dit kunnen we natuurlijk niet missen.
Eerst tijd voor snorkelen. Weer geweldige koralen, schildpadden en vissen gezien.
Later gingen we naar het strandterras, waar we verschillende mensen van de laatste avond tegen kwamen. Nee niet de gays of ladyboys. Dit waren wat toeristen waar we een toffe avond mee hadden gehad. Hiermee hebben we afgesproken om een hapje te eten.
Nog even wat kaartspelletjes en het is tijd om te eten. Een ellenlange wandeling tot we eindelijk het restaurant hadden gevonden. Italiaans, om maar even optimaal van Filipijnse dingen te genieten. Niet dus… Maar het was heerlijk.
We vroegen hen om mee te gaan naar mama's feestje. bijna iedereen ging mee. We kwamen in een rare buurt met een afgezet terrein. Hier waren kinderen aan het spelen en werden bierspellen gedaan door de ouderen. Een hele rare sfeer :P
Een van de jongens die mee was gegaan, was er even vandoor. Hij kwam terug met een bibi-gun. Hij was er mee aan het spelen tot mensen hem vroegen om zijn geweer alsjeblieft weg te stoppen. Wij konden het natuurlijk niet laten om in dit feest mee te gaan. Op naar het kraampje met de bibi-guns. Hier kochten wij ook een geweertje. Stephan en de jongen liepen beide rond met het geweer, toen opeens 3 politie auto's voorbij reden. Geschrokken stopte ze snel hun 'wapens' weg. Wat heb ik gelachen. Nog even op elkaar schieten, en toen hadden we het wel weer gezien. Op naar een ander feestje.
Het volgende feestje was in een warme zaal. De zaal was vrij vol en ik had een nogal gekke bui. Na zowat met de hele tent geschuurd te hebben, was het tijd voor wat verkoeling. Tijd voor een skinny-dip om de dag af te sluiten.

Vandaag is het tijd om de waterval te zien. We hebben nog niet erg veel ondernomen in deze plek, omdat we nogal genieten van alles wat om ons heen te doen is. Een rit van 20 km bracht ons daar.
We liepen het pad af naar de waterval, waar we verrast werden met schitterend blauw water waar de waterval in uitkwam. De waterval had 3 levels. Op naar de volgende dus. Na verschillende dingen te hebben geprobeerd kwamen we op de weg voor de 3de waterval. Oeps, foute weg. Een manier… springen. Alle spullen in de tas en ik sprong het water in. Ik klom een gammele ladder op om de tas aan te pakken. Deze ladder zat boven het water, en wat had ik het dus warm dat deze het water in zouden vallen. Hier zaten al onze waardevolle spullen in. Gelukkig heb ik het gehaald. Tijd voor Stephan met zijn manke armpje om te springen. Enthousiast en met een lach sprong hij, wat hij later beter niet had kunnen doen. Zijn lach was op wonderbaarlijke manier weggespoeld in het water en zijn enthousiasme was overgenomen door pijnkreten. Misschien was zijn arm nog niet zo goed hersteld.
Maar we waren nu wel bij de laatste waterval. Dit moet toch wel een topper zijn. NIET dus… de saaiste waterval eruit, en wat hebben we hier een klim voor moeten doorstaan. In de 2de waterval zag ik mensen van de 10 meter hoge waterval afspringen. Ze hadden een canyon tour en droegen helmen en alles. Ik ook naar de top van de waterval, in alleen mijn zwembroekje. Zoeken zoeken zoeken tot ik eindelijk de plaats bereikte. Zonder een seconde na te denken een verfrissende sprong gemaakt, en die arm(e) Stephan maar toekijken.
In de avond kwamen we weer bij ons favoriete restaurant. Ik liep om half 7 binnen om onze bestelling voor 8 uur door te geven. We waren namelijk te lui om op ons eten te wachten. 8 uur stipt kwamen we aan, en het eten ook. Verbaasde blikken kregen we van mensen die al een tijd geleden besteld hadden en nog geen eten hadden.
We kwamen aan de praat met 2 toeristen die we elke dag zagen, maar nog nooit hadden gesproken. De gekste gesprekken kwamen naar boven. Na het eten zijn we samen wat potjes gaan poolen gevolgd door een frisse duik in het zwembad.
Voor we vertrokken hadden we beide bibi-guns al geladen voor als we terug kwamen. Rond 3 uur liepen we binnen en pakte we snel onze geweren. Een hoop geschreeuw en gelach. Dit kan maar een ding betekenen. KLACHTEN. Bijna alle gasten van ons guesthouse hadden geklaagd hahahahaha, maar wat hebben we een plezier gehad.

Tijd om terug te gaan naar cebu city, waar we onze vlucht naar Manila hebben. Over met de kaartspellen, poolen, snorkelen, bibi-gun gevechten en alle feestjes. Wat hebben we een geweldige vakantie gehad. Steef bedankt en tot over 5 maanden!!!