banlung

14 februari 2015 - Banlung, Cambodja

banlung

Daar gaan we dan. Van laos naar cambodja. In een uurtje waren we bij de grens. Natuurlijk had ik geen geplande reis, omdat dit normaal veel duurder is dan het zelf regelen. Daar stond ik dan, op het randje van zowel Laos als Cambodja. Visa geregeld en Cambodja in gelopen. Hier zouden bussen zijn.. en ja die waren er inderdaad, maar er was een lompe boer die nogal van geld hield en alles regelde daar. We hebben toen besloten naar de dichtstbijzijnde stad te gaan, om een busstation te vinden. Eenmaal daar werden we ver van het station gedropt, dus ik was al een beetje boos. Als ze het zo willen dan kunnen ze het krijgen. Demonstratief ben ik in de bus naar Banlung gaan zitten, JEP..ZONDER TICKET. Na een half uur kwamen ze er eindelijk achter dat er iets mis was en werd ik boos aangekeken. Natuurlijk gedaan alsof ik dom was en nergens vanaf wist, en uiteindelijk een goedkoper ticket weten te regelen. Heerlijk om wat ervaring te hebben na een half jaar!!

Eenmaal aangekomen in Banlung kwamen we aan de praat met de eigenaar van een guesthouse buiten de stad. Hij zorgde voor vervoer en we hebben een kijkje genomen. Het personeel was super leuk en de bungalows groot en goedkoop. Hier zijn we dan ook gebleven.
Er is een hoop te zien in Banlung, dus voor de eerste dag hebben we een motorbike. We hebben 3 prachtige watervallen bezocht en een een geweldig vulkaanmeer. Dit was dus een mooi zwemdagje. Bij 2 van de 3 watervallen was een mooi meertje waarin je kon zwemmen. Je hebt natuurlijk geen flauw idee wat voor beesten hier in zwemmen, maar dat maakt het dan ook een beetje avontuurlijk.
Mijn topbezoek van de dag was het vulkaanmeer. Dit meer is 50 meter diep en heeft verschillende platformen waar je vanaf kan springen. Omdat het bijna Chinees nieuwjaar was, waren er veel locals. Toen ik een salto maakte was ik de 'superstar'. Ze kwamen stuk voor stuk praten en wilden met me op de foto. Ook wilden ze zien wat ik nog meer kon. Dit was een topervaring en ik heb verschillende personen salto's leren maken.
Toen we terugkwamen bij het guesthouse, werd ons gevraagd of we mee wouden op een jungletrip. Hoe meer mensen hoe goedkoper natuurlijk. We hebben het even bekeken en hebben besloten mee te gaan.

Vroeg op voor de jungletrek. We starten in een pick-up met een ritje van ongeveer een uur. Hier werden we gedropt bij het water. Alles inpakken en de boot in. Het was een mooie rivier en we zagen de locals overal naast de kant spelen en werken. Ze waren uitbundig aan het zwaaien wanneer we voorbij kwamen. We stopte in een klein dorpje in 'thé middle of nowhere'. Hier kregen we een lunch, waarna we onze trip konden starten. Het was ontzettend warm en we moesten eerst een rijstveld oversteken. Dit was geen pretje, maar na een ruw geschat uurtje kwamen we in de jungle terecht. Hier liepen we naar een mooie waterval waar we konden zwemmen. Na het zwemmen eten klaar maken.
We hadden een heerlijk diner en een lekker rijstwijntje. Na het eten ben ik met Fiona bij de waterval  gaan liggen. Het was pikkedonker, waardoor we alle sterren perfect konden zien. Een geweldige avond met veel natuurlijke geluiden om ons heen. Rond 11 uur was het bedtijd. Ja waar slapen we? Jep, in een hangmat. :D:D

Opstaan en lekker ontbijten. Klaarmaken voor de volgende kilometers. We waren op pad met een ranger die ons verschillende dingen liet zien. Zo heb ik verschillende boomschorsen geroken, gegeten en op gezogen. Alles had een verschillende smaak of geur en werd gebruikt voor verschillende dingen. Ook hebben we geleerd verschillende geluiden te maken om dieren te lokken en hebben we water gedronken uit een tak. Als laatst waren we bij een soort wax-boom. Deze werd in brand gestoken, waardoor er een wax ontstond die werd gebruikt voor bijv. het maken van vuur.
Tot onze verbazing kwamen we om 3 uur terug in het dorpje waar we gestart waren. Het bleek dus dat we iets anders hadden gekregen dan we wilden. Geen 3 dagen jungletrek, maar 1 en een halve dag. Dus maar gebeld dat we meteen terug wilden gaan en ons geld voor de laatste dag terug wilden hebben. Na een hoop gedoe is dat uiteindelijk gelukt. De 2 dagen waren wel hun geld waard.

De laatste dag wou ik graag terug naar het lake. We kozen voor een rustig dagje, omdat we voor de avond waren uitgenodigd voor  chinees nieuwjaar.
We zaten om 6 uur klaar voor het eten. Het is de traditie om met deze dag iets te eten wat uit de lucht, het water en uit de grond komt. Hier kregen we dus verschillende vreemde gerechten. Mijn topper was uiteindelijk de eend met mieren. Vreemde combinatie, maar het was behoorlijk lekker…. ZOLANG JE NIET DENKT AAN WAT JE EET.

Na het eten genoten van de nodige biertjes. CHOREMOI, oftewel proost!! Niet te veel natuurlijk, want de volgende dag hadden we de bus.